Lucka 11. Vad gör jag mina tårtfigurer av?

Oftast gör jag en blandning på sockerpasta och marsipan. 50/50. De gör jag för att jag tycker att sockerpastan är så mjuk så att den inte håller formen ordentligt utan den vill säcka ihop. De som är bra med sockerpasta är att det stelnar lite fortare än marsipan. 
Marsipanen använder jag dels för att den har godare smak än sockerpastan och för att den håller formen lite bättre än sockerpastan. Så alltså blir dom en perfekt kombo! 

För att sätta fast olika dekorationer på figurerna t.ex. Ögon, blommor eller andra dekorationer så använder jag ätbart lim. Det är genomskinligt och smaklöst, de torkar även fort vilket är superbra. Man kan även använda äggvita eller vatten vilket jag också brukar göra ibland. 

Som sagt, väldigt roligt med figurer. Det tar ganska lång tid att göra dom, men det är det värt, speciellt när det är så kul!