Lucka 1. Hur kom det sig att jag började baka?
 
Som 2 veckor gammal bebis så låg jag på bakbordet då min käre mor bakade bröd och bullar. Redan där började mitt bakintresse. Jag kände doften och såg degen ligga där och jäsa, sen dess har jag alltid tyckt att det har varit roligt med bakning. Speciellt jäsningen!
 
Nej jag bara driver med er, ingenting av det där stämmer hahah! ;)  Självklart va jag med och bakade bullar då jag va liten, men det är inte därifrån som jag fått mitt bakintresse ifrån.
Bakintresset kom igång då jag började sjuan. Jag bakade lite kladdkakor, muffins och sockerkakor. Sånt som var lätt och som va nästan omöjligt att misslyckas med.
Det var på sportlovet som jag verkligen blev intresserad. Min mamma hade tagit fram ett recept på sammetscupcakes som vi skulle testa göra. Alla ingredienser var köpta och vi började baka. Då dom var gräddade och färdigspritsade så gick vi ut på gården och hade en liten fika där. Första tuggan var gudomlig! Det var det godaste jag hade ätit i hela mitt liv! Jag hade aldrig ätit något sånt enkelt, underbart gott! Där började intresset på riktigt. Efter det så blev den där receptboken som mamma tagit receptet ifrån väldigt intressant. Boken heter Hummingbird bakery och är av lite mer amerikanska slag. 
 
Allteftersom så blev det mer och mer bakning, jag tittade på ett program som hette "Cake boss", Hela Sverige bakar, sen hittade jag en bok på biblioteket som Linda Lomelino gjort, "Lomelinos tårtor" som är en väldigt inspirerande bok, med många olika tårtfyllningar och dekorationer. Och där började intresset för tårtor. Fort var det gjort och jag hade sett att det fanns nästan en helt annan värld, där det fanns väääldigt mycket om bakning. Så under skoltiden 7:an, 8:an och 9:an så var intresset för bakning stort. Och det har hållit i sig ända fram tills nu, och förhoppningsvis hela livet.
 
Här kommer lite bilder på bakelser och tårtor jag gjort då jag gick 7-9.
 
 
#1 - Anna

Wow, vad inspirerande! Vill smaka =D

Svar: Va roligt att du tycker de!:)
hildakvilina.blogg.se