Mitt gymnasiearbete
Då var gymnasiearbetet över! Puuuh, vilken nervositet de var alltså! Det ställdes i ordning och fixades med dekoration och moussetårtor. Det kom problem som fick lösas, skratt och panik. Man lär sig så mycket under sånna här prov, bland annat att öva hellre för många gånger än lagom många gånger, gör dekorationer i överflöd just in case. Saker man inte ens ha tänkt på att man skulle ha behövt tänkt på. Men det är de som är charmen tycker jag, att hur jag än gör så kommer allt inte bara flyta på och gå hur bra som helst, det är problemen som lär mig och omständigheter som prövar mitt tålamod. Jag tycker att det är kul att prövas, se lite hur stresstålig jag är och hur mycket jag ligger steget före problemen som kan komma. Det är kul med utmaningar, det är de som gör att jag vill göra de jag gör. Jaa, ibland är det panik som heter duga, men vem har sagt att det ska gå helt fel och panikfritt?
 
Mitt arbete bestod av:
Vörtbröd, earl grey bröd, saffran och vetebullar/längder/kransar, blåbärstryffel och citrongelé praliner, princesstårta, moussetårta som består av chokladmousse, vitchokladpannacotta och hallonpannacotta med en botten som är chokladbrownie täckt med mörkchoklad glaze med bär som dekoration. Biskvier, dammsugare och en drömtårta.
 
Vi stog där i drygt 1 timme, då olika människor fick komma och bedömma de vi gjort. Det var mycket folk, och de var så kul! Så kul å se alla och prata och diskutera lite kring hur man har tänkt och vad som varit lättast eller svårast.
 
Moussetårtan tycker jag var svårast, just för att min mousse blev för lös, vilket gjorde att den sjönk ihop och smälte. Jag hade testat göra den tidigare innan jag gjorde den som blev till visning, och jag blev nöjd och tyckte att den funkade bra. Jag blev nöjd med smaken och att den blev krämig och inte torr. Men mitt misstag var nog att jag vispade grädden som blandas i moussen för lös, och det slutade med att den smälte. Men det är just de som gör att jag nu vill öva, öva, öva på mousse. Räkna ut exakta mängden gelatin, få in känslan för hur hårt vispad grädden ska vara, och i allmänhet testa mig fram med smaker och konsistens på en mousse. Vilka misstag kan jag göra, och hur räddar jag isåfall upp dom? Jag tycker att det är ganska intressant hur stor skillnad mängden ingredienser har. T.ex. om det spelar stor roll ifall jag har 4 gram gelatin eller 5 gram. Det låter inte som en sån stor skillnad, men de kan jag ta å tala om att det är stor skillnad.
 
Drömtårtan var heller ingen lek, det gäller att få rutin på hur man gör smeten och få upp farten att göra ett X antalt plåtar och att alla ska bli jämna så att man inte behöver göra så mycket fixerande efter gräddningen. Att grädda bottnarna 5 minuter och 30 sekunder kan göra att du får sprickor på rullen, men medans du nästa gång gräddar dom i bara 5 minuter kan göra att du får en färsk och sprick-fri rulle som är lätt att rulla ihop. Det gäller att hitta exakta grader för just sin egna ugn, exakta minuter vid gräddning och få rutin på hur man gör en drömtårta överhuvudtaget. Den ser lätt ut, I know, but trust me.
 
Att dekorera en marsipantårta är något som jag älskar. Jag gillar att skapa med händerna och pilla på små detaljer. Så marsipantårtan är jag mest nöjd över, för detaljerna höll, tårtan höll sin form och det är ju som jag sagt förut ibland, fruktansvärt kul med marsipanfigurer, dekorationer, måla till det eller dutta pulver för att få de levande. Bästa alltså!
 
På måndag blir det lite snack med mina lärare om hur mina bedömningar ser ut från folket som skrivit lite bedömningar, längtar!
 
Mitt bord med allt jag har jobbat fram under dom här veckorna. Allt färdigställdes idag på förmiddagen. De va showtime klockan 14.00!
Vetesnurror fyllde med kanelremons och saffransåttor fylld med mandelmassaremons.
Earl Grey bröd som var snittade kors och tvärs, vörtbröd som formats liknande löv med ett kryss som jag sedan snittat. 
Dammsugare, biskvier och mina praliner. Drömrulltårtan syns också lite granna i vänstra hörnet längst ner.
Princesstårtan med temat "jul". Alla dekoartioner är gjorda av marsipan och går att äta.
Moussetårtan som här är i fint skick! Men som vi sen alla skrattade gott åt pågrund av en tydlig förvandling som skedde under 1 timme. Tråkigt nog tog jag ingen efterbild, men jag tror det är bättre vi får minnas den såhär!
Blir att förbättra receptet på den moussen alltså, ska försöka lista ut varför den gör sådär! Kommer nog en uppdatering på det senare!