Lucka 4. Bilder på sommarens tårtor.

 
I somras så gjorde jag tårtor på beställningar. Och det var så fruktansvärt kul! Vilka roliga utmaningar och annorlunda tårtor jag fick göra. Jag är så glad och tacksam över alla som beställde.
 
Sommartårta - Dagen det var morsdag så kunde jag tyvärr inte vara hemma, så jag gjorde en sommartårta som ett sent litet morsdagsfika. Tårtan innehöll chokladbottnar, citronmousse och vitchokladkräm. Vitchokladkrämen var riktigt len, smakrik och var nog den godaste vitchokladkrämen jag någonsin smakat. ojojoj, om jag ändå kunde skicka ett smakprov till er alla via posten, då skulle ni aldrig vilja äta något annat. Så god var den faktiskt. Rosorna, bladen, fjärilarna, ja allt är gjort av marsipan.
 


Gräddtårta med jordgubbar i överflöd - Då min pappa går på semester på sommaren så brukar vi alltid köpa en gräddtårta och fira till ledigheten. Gräddtårta = sommar. Det ska vara fullt med bär och riktig vaniljkräm. Och så får den gärna stå ett dygn i kylskåpet med fyllningen i så att det verkligen drar in i bottnarna, smaken sätter sig ännu bättre och den blir så saftig! Åh det är verkligen sommar!
 


Pastorns tårta - I somras så slutade våran pastor i kyrkan, så jag gjorde en liten avskedspresent till han och hans fru. Efter lite funderationer över hur tårtan skulle se ut så gav mamma mig idén om att jag kunde göra en pergamentrulle med ett bibelord på. Och det var ju helt perfekt! Så de fick bli en pergamentrulle, en fjäder, lädersnören, ljus och en burk med bläck. Jag började mäta och grejja på, rita upp hur den skulle se ut och planera upp det hela. Allt rullade på ända tills jag kom till fjädern. Jag gjorde först en som jag blev riktigt nöjd över. Men då det var dags att lägga på allting på tårtan så ville den inte vara med längre utan den gick av.. jahapp tänkte jag, då var det bara att göra om då. Så jag gjorde en ny fjäder typ 5 gånger. Tillslut höll jag på att bli galen! Men, det skulle vara en fjäder på tårtan och då skulle det bli det också även om jag var tvungen att sitta hela natten med den. Dom ville gå av hela tiden, men tillslut så gick det! och den höll hela vägen till kyrkan, ända tills jag räckte över tårtlådan till pastorn. Trots komplikationerna med fjädern var det en utav dom roligaste tårtorna jag har gjort. Dekorationerna på den här tårtan är gjord av både marsipan och sockerpasta.
 


My Little pony tårta - Min kusin beställde den här tårtan. Och jag blev så glad att hon ville ha figurer på! För jag hade aldrig gjort det förut och jag ville ha den utmaningen. Det var så kul att sitta och pilla på figurerna, göra en stubbe, nyckelpiga, blommor och löv. Så kul!
 


Frozen cake - Fick en beställning på en frosttårta, huvudsaken var att det skulle vara nånting från frost på tårtan. Jag fick helt fria händer och det var så sjukt kul! Det var första gången som jag gjorde människor av marsipan och sockerpasta. Det tog ett tag innan jag lärde mig vad som var bästa sättet för mig att göra ansikten, eftersom ett feldrag med penseln kan göra att figurerna ser arga eller ledsna ut, men efter några försiktiga penseldrag så blev jag nöjd. Olaf var också väldigt spännande och rolig att göra. han har ju lite udda saker, t.ex moroten som näsa, pinnar på huvudet och så gillar han blommor också. Så det fick bli några blommor runtom honom.
 


Bröllopstårtor - Jag fick min allra första beställning på bröllopstårtor. Det var så roligt att jag fick den tilliten och att jag fick äran att göra dom! Det var 2 stycken av vardera. 2 stycken som hade frills på utsidan, och 2 stycken som det var duttat på. Dom var stilrena och somriga.
 


Doptårtor -  I somras var det då dop för min systerson, och jag fick äran att göra doptårtorna! På dom här tårtorna var det då en bebis, en nalle och en elefant. Och såklart lite blommor och smådekorationer. Jag älskar verkligen att göra figurer, att göra dom del för del och sedan sätta ihop dom, måla dit ett ansikte och sedan fixa alla smådetaljer. Sen att man lägger dit dom som man tycker det passar på tårtorna, och vips så står dom där. Redo att serveras.
 


Lillasysters födelsedagsfirande med en sminktårta - Min lillasyster älskar smink. Verkligen älskar. Så hon hade ett önskemål om tårtans utseende, smink såklart. Så med glädje så tog jag mig an att göra en spegel, nagellack och mycket mer. Utsidan var såklart rosa med en rosett.
 

Cakes are special. Every birthday, every celebration ends with something sweet,
a cake, and people remember. It´s all about the memories.
 
                                         -Buddy Valastro