Syrengelé
I onsdags när min lillasyster fyllde år så var det jag som stod för fikat. Jag gjorde då en tårta som innehöll syrengelé, vilket var något helt nytt för mig. Jag har aldrig gjort gelé som tårtfyllning, och speciellt inte av en blomma! Så jag testade, och det blev nästan succé.. den var lite smaklös, så man måste ha betydligt mycket mer blommor än vad det stod i receptet. Med lite mer smak så kommer det bli storsuccé!
Du kan gärna förbereda gelén kvällen innan, så vet du att den hinner stelna ordentligt tills du ska sätta ihop tårtan.
 
Syrengelé:
 
½ L syrenblommor (Absolut inte, här måste du ha minst 1L, ta gärna 1½ L)
5 dl vatten
1 dl strösocker
½-1 citron (jag hade 3/4 av citronen)
1 msk saft från blåbärssylt eller saft, eller annan mörk sylt
4-5 gelantinblad (Nej, nej, nej, här måste du ha minst 8 skulle jag säga, dels för att den ska stelna ordentligt, och för att det ska gå lite fortare att kyla ned den)
 
Så här ska du göra:
 
1. Rensa blommorna, (hur? jo, du plockar helt enkelt av dom en och en från kvisten, men innan du gör de, skaka om kvisten ordentligt så att det inte slinker med en fluga eller två!)
Koka upp vattnet och sockret tills sockret har löst sig. Häll sedan vattnet över blommorna, låt dra tillsammans med citron och sylt i ca 30 minuter. Smaka av. Sila av blommorna.
2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i några minuter. Krama ur gelatinbladen och lägg dom i en kastrull med en skvätt syrenvatten. Låt smälta på svag värme. Rör sedan ner gelatinblandningen i syrenvattnet och rör om ordentligt. Häll sedan upp syrenvattnet i en form som är lika stor som din tårta. (Bästa tipset här är att du tar en bunke som är ungefär lika stor som tårtan, så slipper du tjorva med att det rinner ut om du skulle ha springform)